Rietveld vóór De Stijl

woensdag 13 september 2017

"Ik ben niet van de oude stijlen afgehaakt, omdat ik ze niet mooi vond. Of omdat ik het niet goed kon maken, want ik had het vak goed geleerd. Maar ik ben ermee uitgescheden, omdat het geen voldoening gaf. Ik zag er geen toekomst is. Want alles wat je maakte in die oude stijlen was eigenlijk slechter dan wat de mensen in die tijden zelf maakten."

Gerrit Rietveld, 1959.

Gerrit Rietveld vóór de breuk met de traditie

In 1905 kreeg de toen 17-jarige Gerrit Rietveld de opdracht van de toenmalige bewoner van Slot Zuylen om een serie meubels te maken voor het Poortgebouw. Het was zijn eerste eigen ontwerp: een tafel en drie stoelen die stilistisch aansloten bij de Gotische vormgeving in het gebouwtje. Naar aanleiding van dit opmerkelijke begin, gaan op woensdagavond 13 september 2017 (20 uur) drie specialisten met elkaar in gesprek over het werk en de betekenis van de vroege Rietveld. 

Wat voor ontwerper was Rietveld vóór het revolutionaire ontwerp van de Rood-blauwe stoel? Met welke tradities brak hij precies? Een gesprek over traditie en vernieuwing met Nico Hijman (meubelrestaurator), Ronald Willemsen (architect en Rietveld verzamelaar), en Natalie Dubois (conservator design en toegepaste kunst van het Centraal Museum). Journaliste en historica Jessica van Geel, die momenteel een biografie schrijft over Truus Schröder, leidt het gesprek. 

Ameublementje

Het bijzondere aan het 'ameublementje', zoals Rietveld zijn ontwerpen voor Slot Zuylen zelfde noemde, is dat de tafel en stoelen nog mijlenver verwijderd zijn van zijn latere revolutionaire stoelen. De meubels tonen Rietvelds wortels in de traditie, maar toch, zoals Nico Hijman ook observeert, "de vernieuwende elementen erin getuigen tegelijkertijd van zijn bijzondere ontwerpvaardigheden."

"Ermee uit gescheden"

Gerrit Rietveld is natuurlijk beroemd vanwege zijn Rood-blauwe stoel of als ontwerper van het Rietveld Schröderhuis. Veel minder bekend is die traditionele oorsprong, zijn gedegen opleiding in het atelier van zijn vader, die ook meubelmaker was. Rietveld werkte in de Neo-stijlen (nabootsingen van historische stijlen) die toen geliefd waren onder de welgestelden en die hij ook aantrof in aanwezige meubels in Slot Zuylen. Daar zette hij zich tegen af. Hoe verliep dat proces?

Sprekers

Nico Hijman (meubelrestaurator), Ronald Willemsen (architect en bewoner van een modelwoning van de hand van Rietveld), en Natalie Dubois (conservator meubels van het Centraal Museum en Rietveld-expert) gaan in op de vraag: wat voor ontwerper was Rietveld vóór 1919, het jaar waarin Rietveld zijn revolutionaire lattenleunstel (waarvan een latere versie bekend werd als de Rood-blauwe stoel) wereldkundig maakte? Hoe is de vroege Rietveld te plaatsen in zijn tijd? Wat is er in de vroege meubels al te zien van de latere Rietveld?

Natalie Dubois is conservator design en toegepaste kunst in het Centraal Museum en was daar dit jaar samensteller van de tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk. Leve de Stijl. Nico Hijman is meubelrestaurator en gastonderzoeker voor de huidige tentoonstelling Rietveld in Slot Zuylen, Vernieuwing aan de Vecht. Ronald Willemsen is een Utrechtse architect, geschoold als meubelmaker, woonachtig in een Gerrit Rietveld woning aan de Erasmuslaan in Utrecht. 

Gegevens:

  • Woensdag 13 september 2017, van 20:00-22:00 (ontvangst vanaf 19:30).
  • Entree: €15,00.
  • Reserveren via info@slotzuylen.nl o.v.v. Rietveld 13 september
  • Het Slot is helaas niet toegankelijk voor rolstoelen.
  • vanuit Utrecht en Maarssen is Slot Zuylen van maandag t/m zondag bereikbaar met bus 5. Uitstappen halte Oud-Zuilen, waarna 5 tot 10 minuten lopen.

 

 




 

terug naar
Agenda
ga direct naar: